Havermoutpap zonder toegevoegde suiker

Een veelbeproefd, maar o zo eenvoudig en voedzaam ontbijt is havermoutpap. Nu ik al ongeveer 9 maanden geraffineerde suikers laat staan, merk ik dat heel wat dingen al gauw té zoet smaken. Bij deze havermoutpap gebruik ik rijstmelk. Deze melk heeft van zichzelf al een zoete smaak en zorgt voor een voldoende zoete smaak voor de havermoutpap. Ben je zelf nog niet zover om de suiker te laten staan, probeer dan zeker om de hoeveelheid suiker steeds wat te minderen. Je zal merken dat je er snel aan went!

Ingrediënten (1 portie):

500 ml rijstmelk (bv. Rice Dream Original met toegevoegde calcium)
80g (glutenvrije) havermoutvlokken of zoals aangegeven op de verpakking
1 el zonnebloempitten
1 el pompoenpitten

Bereiding:

Meng de droge ingrediënten in een kommetje. Voeg de rijstmelk toe. Zet 4 à 5 minuten in de microgolfoven op 900W. Hou een oogje in het zeil want het kan naargelang het vermogen van je microgolfoven ook wel eens overkoken. Wanneer het klaar is, roer je het best nog even door.

Ik maak er een zonde van om de microgolf te gebruiken omdat dan heel wat vitaminen en mineralen verloren gaan, maar met een voltijdse job, 2 jonge kinderen in huis, alle voorbereidingen in de keuken door het combinatiedieet iedere avond en de bijgevolg grote afwas, is dat voor mij vaak de leukste en snelste manier. Ik maak meestal de avond voordien een kommetje klaar en laat het dan de hele nacht “rusten” op kamertemperatuur. Heerlijk om zo de dag te beginnen!

Bij deze versie heb ik er nog wat suikerbietvezels over gestrooid.
Bij deze versie heb ik er nog wat suikerbietvezels over gestrooid voor extra vezels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *