Melk- en suikervrije choco

Sinds ik met mijn gluten-, melk- en (geraffineerde) suikervrije dieet bezig ben, laat ik mijn dagelijkse portie choco op mijn boterham tijdens het ontbijt noodgedwongen staan. En dat is natuurlijk dik tegen mijn zin! Daarom besloot ik zelf een receptje samen te stellen op basis van olie.

Ik hoor je al denken: “Olie? Is dat niet mega ongezond?”. Nee. Op aanraden van mijn diëtiste gebruik ik voor mijn choco Isio4 van Lesieur. Het is een van de gezondste oliën onder de oliën want het zit boordevol omega 3, omega 6, vitamine D en vitamine E. Het kan geen kwaad om veel olie in de keuken te gebruiken. Het is een stuk ongezonder om veel geraffineerde suiker elke dag binnen te krijgen want dat is de echte dikmaker.

Een kleine vergelijking tussen de Nutella-choco en mijn choco (per portie van 30g):
– vetten: 11g tegenover 14g
– suikers: 15,7g tegenover 4(!)g

Na heel wat proberen en stelselmatig aanpassen ben ik uitgekomen op volgend recept. Vooral de liefhebber van donkere chocolade zal het zéér weten te smaken! En oh ja, niet kijken naar de pot waar ik hem in gedaan heb. Recycleren noemen ze dat :-).

Choco

Ingrediënten (voor ongeveer 400 g):

  • 200 ml olie, bv. Isio 4 van Lesieur
  • 112,5 g carobepoeder (te koop in de biowinkel)
  • 112,5 g rauw cacaopoeder
  • 5 el steviasuiker (of naar smaak)

Bereiding:

  1. Neem een middelgrote pot en doe hierin de droge ingrediënten. Meng ze even goed door en zorg ervoor dat alle brokjes weg zijn.
  2. Giet beetje bij beetje de olie erbij en prak het met een vork doorheen de droge ingrediënten. Hoe meer olie je gebruikt, hoe vloeibaarder en beter smeerbaar het wordt.
  3. Bewaar in een glazen of plastieken pot met deksel op kamertemperatuur.

Deze choco is héél lang houdbaar. Het kan wel zijn dat je na een tijdje alles nog eens een keertje goed moet omroeren omdat de olie de neiging heeft bovenop te komen liggen.

Geniet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *