Ontbijtkoek met gierstvlokken

Ontbijtkoek met gierstvlokken

Deze ontbijtkoek kwam ik in een redelijk andere versie tegen op het internet als tussendoortje. Ondertussen heb ik hem omgetoverd tot volwaardig ontbijt met een reuzeverzadigend gevoel. Gebruik voor dit recept bananen die heel rijp tot overrijp zijn. Ideaal om bananen die te lang zijn blijven liggen toch nog nuttig te gebruiken :-).

Wil je dit toch als tussendoortje eten, maak dan kleinere porties en bewaar er een paar in de diepvriezer voor later. Super(s)mak(k)elijk!

Ingrediënten (5 porties):

  • 6 middelgrote tot grote (over)rijpe bananen
  • 400 g gierstvlokken (of: havermoutvlokken, boekweitvlokken,…)
  • 20g gebroken lijnzaad
  • 20g sesamzaadjes
  • 20g kokosrasp
  • 100g olie (bv. Isio4 van Lesieur)
  • kaneel (naar smaak)
  • natrium bicarbonaat

Bereiding:

1. Verwarm de oven voor op 180°C.
2. Prak de bananen met een vork in een grote mengkom.
3. Voeg de droge ingrediënten toe en meng goed.
4. Voeg de olie toe en meng nog een keer goed.
5. Stort het mengsel in een ovenschaal of cakevorm en druk goed aan.
6. Zet 30 minuten in de oven.

Laat even afkoelen voor je het in stukken snijdt.
Deze ontbijtkoek kan je perfect bewaren in de diepvriezer en is héérlijk met een laagje zelfgemaakte melk- en suikervrije choco.

Weetje: Kaneel heeft de eigenschap om je bloedsuikerspiegel te verlagen. Aangezien (over)rijp fruit je bloedsuikerspiegel iets kan doen stijgen, vormt het een ideale combinatie met de bananen in dit recept. Wees er dus zeker niet te zuinig mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *